فلایویل یا چرخ لنگر وسیله مدوری است که برای ذخیره انرژی در ماشین به کار می رود. با بالا رفتن سرعت ماشین انرژی در فلایویل ذخیره می شود. این قطعه یکی از اجزای سیستم انتقال قدرت می باشد که از بخش های اصلی سیستم کلاچ در این مجموعه است.

فلایویل چه وظایفی بر عهده دارد؟

فلایویل وسیله ای است دایره ای شکل و دندانه دار که به انتهای میل لنگ وصل می شود. فلایویل به استارت خودرو متصل است و با چرخیدن آن خودرو روشن می شود. وظیفه این قطعه در ماشین در ارتباط با وزن سنگین است که باعث می شود حرکت دورانی میل لنگ متعادل شود.

قدرت منتقل شده به پیستون یکنواخت نیست و این امر باعث می شود تا سرعت چرخش میل لنگ حالت ثابتی نداشته باشد. اینرسی فلایویل میل لنگ را با سرعت ثابت حرکت می دهد. این عمل ضربات وارد شده از پیستون را خنثی می کند و از شکستن و پیچش میل لنگ جلوگیری می کند. اندازه و سنگینی این قطعه با تعداد سیلندر ها نسبت معکوسی دارد.
یعنی هر چه تعداد سیلندر ها کمتر باشد فلایویل بزرگتر و سنگین تر می باشد.

فلایویل-چیست؟
فلایویل-چیست؟

از دیگر وظایف این قطعه ذخیره کردن نیروی انفجاری در خود می باشد که این امر به تکمیل عملیات سه گانه میل لنگ کمک می کند.

دیسک و صفحه کلاچ در یک طرف فلایویل واقع شده است و هنگام انتقال قدرت بر روی آن می نشیند و از این طریق به گیربکس وصل می شود.
در زمان احتراق که پیستون از نقطه مرگ بالا به نقطه مرگ پایین می آید جلوی ضربه را گرفته و لرزش موتور از بین می رود.
فلایویل از قطعات دستگاه انتقال نیرو است و نیروی موتور به وسیله کلاچ از این قطعه به جعبه دنده منتقل می شود. فلایویل توسط پیچ هایی روی صفحه مدور نعلبکی شکلی که در انتهای میل لنگ است و فلانچ ته میل لنگ نام دارد، متصل می شود.

در مرکز دایره فلانچ سوراخی وجود دارد که به عنوان تیکه گاه سر شفت ورودی گیر بکس بوده و برای جلوگیری از اصطکاک داخل سوراخ از بوش یا بلبرینگ سوزنی استفاده شده است.
این قطعه در موتورهای مختلف اندازه های مختلفی دارد و جنس آن معمولا از چدن است. ساختمان این قطعه ساده است و باید به اندازه کافی صاف و صیقلی باشد و از لحاظ تعادل نیز در وضعیت خوبی باشد و دارای انحنا و تاب خوردگی نباشد.
اندازه فلایویل بستگی به تعداد سیلندر های موتور و نوع و اندازه موتور دارد. این اندازه متغیر می باشد و هر چه تعداد سیلندر ها بیشتر باشد فلایویل اندازه کوچکتری خواهد داشت ( حجم جابجایی کل برای یک موتور برابر است با حجم جابجایی یک سیلندر ضرب در تعداد سیلندر های آن موتور).

علت این امر این است که فواصل میان احتراق ها کمتر می شود و در نتیجه نیروهای وارده بر میل لنگ به صورت یکنواخت اعمال می شود و وظیفه فلایویل به عنوان یک ذخیره کننده انرژی کاهش می یابد.

علائم خرابی فلایویل

فلایویل ها نیز مانند سایر قطعات خودرو در صورت خراب شدن دارای علائمی می شوند که با توجه به آنها می توان آن خرابی را تشخیص داد. در صورت شناختن این علائم می توان بلافاصله برای برطرف کردن مشکل اقدام کرد و از ایجاد مشکلات بزرگتر جلوگیری کرد. در این قسمت به طور اختصار علائم خرابی این قطعه توضیح داده می شود.

ا

علائم مختلفی نشان از بد عمل کردن و خرابی فلایویل هستند که در برخی موارد راننده را مجبور به تعویض آن می‌کنند. مهم ترین علائم خرابی فلایویل به موارد زیر اطلاق می‌شود:

لغزش دنده
این مشکل بیشتر در زمانی که اقدام به تعویض دنده بالاتر می‌کنید اتفاق می‌افتد.

لرزش کلاچ
با فشار دادن پدال کلاچ به سمت پایین، کلاچ شروع به لرزش کرده و به میزان آن نیز افزوده می‌شود.

استشمام بوی سوختگی
این بو به خصوص در هنگامی که قصد تعویض دنده را دارید به مشام می‌رسد. حال اگر منبع بو بعد از بالا زدن کاپوت ماشین مشخص نشود نشان از این است که مشکل از فلایویل و یا کلاچ خودرو شماست.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *