اگر تسمه تایم پاره شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

تسمه تایم خودرو
همانطور که می‌دانید، عملکرد اصلی تسمه تایم هماهنگی حرکت شیر فرز با میل لنگ است، بدین معنی که با اتصال شیر فرز به میل لنگ، تسمه تایم سوپاپ‌های هر سیلندر را به موقع به عنوان میل لنگ می‌چرخد و پیستون‌ها بالا می‌روند و در صورت پاره شدن تسمه تایم، این اتصال و تنظیم از بین می‌رود.
تسمه تایم دارای ۴ لایه می‌باشد. لایه رویی یا بیرونی از پارچه‌ای مقاوم و لایه دوم از فایبرگلاس ساخته شده است که در برابر دما، کشش طولی و پارگی مقاوم است و خواص دینامیکی بسیار خوبی دارد. لایه سوم از لاستیک CR یا HNBR ساخته شده است که بیشتر مواد کمربند بر اساس لایه سوم است. این لایه بر اساس نوع لاستیک بسیار بادوام است و استحکام دینامیکی بسیار خوبی دارد. لایه چهارم بیشتر از پارچه پلی آمید ساخته شده است که هم بسیار انعطاف‌پذیر است و هم دندانه‌ها را محکم می‌کند.

تسمه تایم هر خودرو از تعداد مشخصی دندانه ساخته شده است. به عنوان مثال:

پراید ۱۰۷ دندانه
پژو ۴۰۵.۱۱۴ دندانه
تیپ دوگانه ۲۰۶ دارای ۱۰۴ دندانه است.

وظیفه تسمه تایم چیست؟

عملکرد اصلی تسمه تایم ایجاد هماهنگی بین میل لنگ و سوپاپ‌ها است. نیروی تولید شده توسط موتور با احتراق داخلی از پیستون به میله اتصال و سپس به میل لنگ منتقل می‌شود. همچنین وظیفه چرخاندن پمپ آب را بر عهده دارد. سر میل لنگ، میل سوپاپ و پمپ آب نیز در سه دنده قرار گرفته‌اند که تسمه تایم روی آن‌ها قرار می‌گیرد و می‌چرخد. همچنین، اگر هر یک از این‌ها به خوبی عمل نکنند باعث پاره شدن تسمه تایم می‌شود.

نکته: اگر کوچک‌ترین مزاحمتی در این زمان رخ دهد، موتور خودرو خراب می‌شود، بد شروع می‌شود و در نهایت موتور گاز می‌گیرد اما بد و کند حرکت می‌کند. از این رو از اهمیت بالایی برخوردار است و وظیفه ایجاد این هماهنگی بر عهده تسمه تایم خودرو است.

اگر تسمه تایم خودرو پاره شود ، چگونه متوجه شویم؟

پاره شدن تسمه تایم بیشتر در حین حرکت، به ویژه در جاده اتفاق می‌افتد، بنابراین در صورت توقف خودرو هنگام حرکت، به هیچ عنوان راه اندازی مجدد نکنید. با یک حرکت ساده می‌توانید بفهمید که تسمه پاره شده است یا خیر و از خسارت چند میلیون تومانی موتور هنگام استارت جلوگیری کنید.

اگر این اتفاق افتاد، ماشین را در دنده یک بگذارید و فشار دهید. اگر ماشین دنده داشت و حرکت می‌کرد، کمربند پاره شد و شما باید تریلر را مطلع کنید، و اگر ماشین حرکت نکرد، به این معنی است که تسمه سالم است. این تجربه فنی را به سایر دوستان منتقل کنید تا با یک یا چند استارت غیر ضروری موتور خودرو را خراب نکنند.

عواملی که عمر یا پارگی کمربند را کوتاه می‌کند عبارتند از:

  • استفاده بیش از حد از دور بالای موتور، به ویژه در دورهای بیش از ۴۰۰۰ دور در دقیقه و انجام شتاب مثبت ناگهانی خاموش یا کاهش شتاب منفی ناگهانی با استفاده از موتور باعث پاره شدن تسمه تایم می‌شود.
  • عدم استفاده از دنده متناسب با قدرت و سرعت خودرو، به اصطلاح دنده مرده در سربالایی‌ها یا هنگام عبور از موانع، باعث ایجاد فشار غیر طبیعی بر روی سوپاپ‌های موتور و در نتیجه مقاومت میل بادامک برای صاف شدن می‌شود.
  • صدمه به بلبرینگ بیکار کمربند سفت کننده و گرفتن آن باعث پارگی و کشیدگی یا رد و بریدن دندان کمربند می‌شود. کار زیاد یا سفت شدن بیش از حد کمربند معمولاً علت خرابی بیکار است، بند باید بین ۲ تا ۳ میلی متر قابل انعطاف باشد. و سفتی آن را با دستگاه مخصوص تنظیم کنید.
  • نصب کمربندهای معیوب و تقلبی که نمی‌توانند فشار و کار زیادی را تحمل کنند. تسمه‌های جدید در خارج و داخل نباید به دلیل خم شدن جهت آزمایش ترک خورده یا محو شوند. یا فیبر از آن جدا می‌شود یا حتی یکی از دندان‌های آن مشکل دارد. بندهایی که تا شده اند. یا اجسام دیگری روی آن‌ها قرار داده شده است.
  • روغن کاری سر میل لنگ و چرب شدن تسمه تایم
  • از خودرو به مدت طولانی استفاده نکنید

عوارض پارگی تسمه تایم

از جمله عوارض جانبی که می‌توان هنگام پاره شدن ذکر کرد:

پیستون به سوپاپ‌ها برخورد می‌کند که با صدای ضربه زدن همراه است. در موارد شدید، سر سیلندر و پیستون‌ها آسیب می‌بینند و دما و فشار زیاد می‌تواند باعث سوراخ شدن پیستون شود. در موتورهای اتومبیلی مانند ریو، یک پارگی ساده می‌تواند جایگزین کل موتور خودرو شما شود.

علائم خرابی تسمه تایم

دود زیاد از اگزوز

در صورت بروز مشکل در تسمه تایم، موتور باید بیشتر تلاش کند تا قطعات را تحت فشار حرکت دهد و در نتیجه دود خروجی خودرو بیش از حالت معمول دود تولید می‌کند، که یکی از علل پاره شدن تسمه تایم به این بستگی دارد.

فرسایش دندانه‌های تسمه تایم
از آنجا که دندانه‌ها در طول زمان دچار خوردگی می‌شوند، تسمه ممکن است زودتر از عمر مفیدش معیوب و غیرقابل استفاده شود.

مشکلات راه اندازی ماشین
یکی از دلایلی که استارت خودرو نمی‌تواند به درستی کار کند می‌تواند این باشد که زمان باز و بسته شدن سوپاپ‌ها مختل می‌شود، که در نتیجه معیوب بودن تسمه تایم در موتور است.

زمان تغییر تسمه تایم انواع خودروها

در صورت مشاهده این علائم، اصلا نگران نباشید، فقط به تعمیرگاه بروید یا از مکانیک در محل استفاده کنید. اما نشانه‌های تعویض تسمه تایم پراید چیست؟

شروع کار برای شما سخت است.
اگزوز پراید دیگر مانند قبل دود تولید نمی‌کند.
ساییدگی دندانه‌های تسمه تایم را بررسی کنید.

تسمه تایم اصلی را از جعلی تشخیص دهید

هنگام تعویض تسمه تایم، یکی از مهم‌ترین موارد تهیه و خرید تسمه تایم اصلی است. برای تهیه تسمه تایم اصلی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • تسمه تایم اصلی به صورت عمده فروخته نمی‌شود و اصلا باز نمی‌شود.
  • تسمه‌های تایم اصلی دارای ضمانت نامه و بیمه نامه معتبر هستند.
  • تسمه نباید خراشیده و دچار خوردگی شود.
  • باید به تاریخی که روی تسمه تایم نوشته شده توجه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *